De kracht van contact
Bij Levenverrijkend Onderwijs staat de relatie centraal tussen leerling en docent, leerlingen onderling, docenten en schoolleiding en de relatie tussen de school en gemeenschap (ouders, samenwerkingspartners). Via de visie en het bewustzijn van Geweldloze Communicatie krijgen docenten antwoorden op: Wat kun je doen in je communicatie zodat je je maximaal kunt inleven in je leerlingen? Hoe bewaak je daarbij grenzen? Hoe ga je een dialoog aan gericht op wederzijds begrip? Hoe kun je als docent bijdragen aan veiligheid en inspiratie in de klas? Hoe coach je leerlingen? Hoe zorg je voor jezelf te midden van de hectiek? Hoe ondersteun je kinderen bij persoonsvorming in het onderwijs?
Uniek aan Levenverrijkend Onderwijs*:
- Ontwikkelen en inzetten van empatische vaardigheden.
- Communiceren via procestaal Geweldloze Communicatie die zowel eenvoudig als diepgaand in z’n effect is. Deze procestaal sluit geen enkele visie uit en kan over elk bestaand systeem heen gelegd worden.
- Empowerment voor studenten door het ontdekken van hun potentie en passie.
- Verbinding op basis van vertrouwen, veiligheid en samenwerking tussen leraar en leerling en leerlingen onderling als voorwaarde om tot leren te komen.
Levenverrijkend Onderwijs voor:
- Persoonsvorming
- Minder conflicten
- Betere relaties
- Meer zelfzorg
Levenverrijkend Onderwijs en conflicthantering:
Marianne Göthlin en Towe Widstrand zijn zowel leerkracht als gecertificeerd trainer met vele jaren ervaring in GC. Zij hebben uitgebreide kennis van GC door het internationaal delen ervan, met een speciale focus op het ondersteunen van ontwikkeling in scholen. Onderstaand boekje bevat een korte indruk van de mogelijkheden van GC in het onderwijs.
Lees meer over GC en conflicthantering bij "Schoolproject Cultuur van Vrede"